Dostosowanie przepisów do współczesnych wymogów rynkowych wymagało pewnych zmian w prawie handlowym. Z tego powodu w 2025 roku zostają wprowadzone nowe regulacje pozwalające na łatwiejsze zawiązywanie spółek kapitałowych online, między innymi spółek z o.o. i akcyjnych. Zmiany obejmują procesy rejestracyjne – ułatwienie oraz digitalizację podstaw z zakresu księgowości. Jak zakładanie spółki będzie wyglądało w tym roku? Co oznaczają te modyfikacje dla przedsiębiorców?
Rejestracja spółki na nowych zasadach – jak ma wyglądać?
Zgodnie z nowymi przepisami rejestracja spółek z o.o. i akcyjnych ma należeć do czynności, które wykonać będzie można tylko drogą elektroniczną. Dzięki takiej zmianie nastąpi między innymi uproszczenie szeregu etapów wspomnianej procedury administracyjnej.
W roku 2025 zatem stosowny wniosek o rejestrację trzeba złożyć online na portalu S24, dzięki czemu spółka może zostać wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Eliminuje to konieczność odwiedzania urzędu, a także powoduje, że procedura nie tylko przebiega sprawniej, ale dzięki automatyzacji – jest też zdecydowanie mniej skomplikowana. Oznacza to również, że dokumenty dotyczące spółek będą dostępne i przechowywane w formie cyfrowej. Z tego powodu nie trzeba dysponować ich papierowymi, fizycznymi wersjami.
Korzyści dla przedsiębiorców z digitalizacji zakładania spółek
Jak już wspomnieliśmy, dzięki digitalizacji i modyfikacji procedury rejestracji spółki przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić czas, ponieważ nie muszą osobiście udawać się do urzędu czy notariusza. Co więcej, możliwość składania wniosków online jest wygodna, a jednocześnie pozwala na przeprowadzenie procesu zakładania spółki z dowolnego miejsca oraz o każdej porze. Jest to szczególnie korzystne dla osób spoza dużych ośrodków miejskich.
Umożliwia to również zmniejszenie kosztów związanych z rejestracją tego typu działalności oraz obsługą papierowej dokumentacji. Zakładając spółkę na portalu S24, interesant ponosi bowiem opłatę sądową wynoszącą 250 zł, a nie 500 zł – jak było to w przypadku składania wniosku tradycyjnego, papierowego. Digitalizacja w tym obszarze minimalizuje też ryzyko utraty ważnych dokumentów lub nieuprawnionego dostępu do informacji przez osoby niepożądane. Elektroniczne systemy rządowe posiadają bowiem zaawansowane mechanizmy ochrony danych.
Uproszczone procedury rejestracyjne mogą zachęcać do tworzenia nowych przedsiębiorstw i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynek, co sprzyja rozwojowi gospodarczemu. Jeśli potrzebujesz wsparcia w procedurze zakładania spółki z o.o. lub akcyjnej online albo po prostu szukasz fachowców z zakresu prowadzenia księgowości – zapraszamy do współpracy z Biurem Rachunkowym Gwarant w Bielsku-Białej!